dimarts, 2 de juliol del 2013

Coca de Sant Joan o Sant Pere o per quan es vulgui...



La tradició mana que per la revetlla de Sant Joan o Sant Pere es mengi la tradicional coca.
Aquí, no es celebra de la mateixa manera, només es tiren quatre petards mal comptats i s'encen alguna foguera que altra.

Quan als companys de classe, els explicava com celebràvem a Catalunya aquest dia (o millor dit aquesta nit), no podien imaginar-se com era la coca típica. Així que vaig pensar que la millor manera de imaginar-la, per tant, de veure-la i tastar-la era fent-ne una. L'últim dia de classe la vaig portar i va resultar un èxit total. Els va encantar i a mi també...tot i que alguns dies més tard, però era com si m'hagués transportat a aquella nit i a casa meva.

Així, que aquí us porto la recepta que vaig fer servir, per si el proper Sant Joan o Sant Pere la voleu fer o qualsevol altre dia que us vingui de gust.
 No és difícil de fer però si que s'ha de fer amb temps (1 dia i mig, més o menys), ja que s'ha de fer una "massa mare" que ha de llevar tota una nit.

* Ingredients: (amb aquestes mides surten unes 6-8 racions):

- Per la massa mare:
  •  100 gr. de farina de força
  • 100 ml. de llet tèbia
  • 30 gr. de levadura fresca
- Per la coca:
  • 350 gr. de farina de força 
  • 100 gr. de sucre 
  • 45 ml. de llet
  • 2 ous
  • 80 gr. de mantequilla
  • crema pastelera (després us dic com fer-la)
  • pell ratllada de llimona  
  • gotes d'essència de vainilla
  • una mica de sal
  • pinyons
  • sucre per posar per sobre
* Elaboració:

Primer s'ha de fer la "massa mare", que s'ha de preparar la nit abans. S'han de barrejar tots els ingredients (la farina de força, la llet i la levadura fresca) i quan tens la massa preparada la reserves en un bol tapada tota la nit.

A l'endemà, seguim amb la recepta.
Barrejarem la llet, la pell de la llimona, les gotes d'essència de vainilla, la mantequilla prèviament desfeta al micro i el sucre. Ho batem bé, si ho fem amb el batidor elèctric posem una velocitat suau.
Ara avoquem els 2 ous i batem bé a una velocitat un punt més alta.
Després es posa la farina i la massa mare.
Jo en aquest punt, vaig fer servir la panificadora perquè la massa quedés ben barrejada i homogènia. Fins i tot,vaig avocar més farina de força perquè em donava la sensació que en faltava una mica més.

Ara posem la massa a sobre l'encimera prèviament enfarinada i la treballem amb les mans una mica.
Després la posem en una font o safata (que aniria al forn) i li donem la forma que vulguem, tenint en compte de deixar un gruix de 1'5cm.

Deixem que reposi i augmenti de volum. Jo vaig deixar-la unes tres hores.

Mentrestant la massa reposa, preparem la crema pastelera:

Necessitem:
  • 1/2 litre de llet
  • 3 yemes
  • 40 gr. de maizena
  • 100 gr. de sucre
  • una baina de vainilla o unes gotes d'esència de vainilla
  • canyella (una branca o en pols)
Elaboració: 
- Posem a bullir la llet amb la vainilla i la canela. Quan ja bull, s'ha de deixar refredar.
- Batem les 3 iemes amb el sucre i ho afegim a la llet freda
- Aboquem la maizena i barregem bé
- Ho posem a foc lent remenant sense parar fins que quedi al punt (ho notarem perquè de cop començarà a espessir-se fins arribar a la textura habitual de la crema)

Bé, seguim. Tenim la crema preparada i la massa ja ha reposat unes hores, així que ara toca la part més fàcil. Decorar-la!!
Posem la crema, els pinyonets i sucre per sobre ( hi ha gent que també hi posa fruita confitada)

I cap al forn! (que estarà prèviament calent) a 180º uns 20 minuts (o una miqueta més, si la punxeu i surt tacada)

Un cop freda ja es pot menjar!  MMmmmmmm què bona!

Segur que a partir d'ara no hi haurà excuses i la fareu vosaltres cada any!!
(Jo almenys perquè ja no hi ha excuses!!)





4 comentaris:

  1. però quina pintaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    ai, quina temptació d'anar a pel llevat que és l'únic que no tinc a casa .... jajajaj
    petonets!

    ResponElimina
  2. Quina bona pinta! Aquest any no l'he pogut fer perquè on vaig passar Sant Joan no hi havia forn però l'any passat sí que la vaig fer i em va quedar molt bona. A més de la satisfacció d'haver-la fet tu. I el preu!

    ResponElimina
  3. Mmmmmmmmm, quina bona pinta que té! Jo no n'he feta mai de coques de Sant Joan, però com ho expliques no sembla difícil. Gràcies per compartir!

    ResponElimina
  4. De veritat que surt bona, bona i un sabor com les de forn!
    Us animo que val la pena!!

    ResponElimina

Deixa el teu comentari